Zoek
Sluit dit zoekvak.
het succes van de grand frais in frankrijk

Het succes van de Grand Frais in Frankrijk

Ben je benieuwd waar de Fransen zelf boodschappen doen?

De Franse hypermarché: voor veel Nederlanders hét paradijs op aarde. In één winkel van tienduizend vierkante meter vind je vijftig soorten thee, een heel schap met mosterd, en alles wat je maar nodig hebt – van kleurrijke borden tot dekbedovertrekken. Als vakantiegangers kijken we onze ogen uit bij de Géant, Leclerc, Intermarché en Carrefour. Maar wist je dat de Franse consument een hele andere winkel in z’n top drie heeft staan? Wel eens gehoord van Grand Frais? Na Picard en Yves Rocher is deze winkel één van de favorieten in Frankrijk, en maar liefst 97% van de klanten loopt na het winkelen tevreden naar buiten (volgens een enquête door TNS Sofres).

Gezellige markt

Eerlijk is eerlijk, Grand Frais is geen hypermarché. Hier hamster je geen toiletpapier of pyjama’s. Maar op een oppervlakte van duizend vierkante meter vind je wel enorm veel verse producten, tegen een eerlijke prijs, aantrekkelijk gepresenteerd en gerangschikt alsof je over een gezellige markt loopt. Sinds de lancering van de keten in de jaren negentig zijn er in Frankrijk ruim tweehonderdvijftig winkels geopend, veelal aan de rand van de stad. 

Ouderwetse markthal

De winkels zijn makkelijk te herkennen; van buiten lijken ze op de ouderwetse overdekte markthal van vroeger, met een glazen voorgevel en een traditioneel zadeldak. Van binnen is de inrichting vaak hetzelfde. Zo’n veertig procent van de ruimte in het midden van de winkel wordt ingenomen door groente en fruit. Rondom vind je kruidenierswaren, een uitgebreid assortiment aan kazen, verse vis en vlees.

Beste producten voor een goede prijs

Grand Frais werkt samen met talloze producenten van groente en fruit. Hun idee: bied de beste producten van het seizoen aan tegen een goede prijs. Als de productie lokaal is, tant mieux, maar als de tomaten uit Spanje moeten worden geïmporteerd, vanwege de kwaliteit, aarzelt Grand Frais niet. De formule is succesvol, omdat de producten smaakvol zijn en de prijs/kwaliteit verhouding correct is. 

Druiventrossen op een stromatras

Aan de presentatie van groente en fruit wordt veel aandacht besteed. Neem het schap met fruit. De druiventrossen liggen netjes naast elkaar uitgestald, met de steel naar boven, op een stromatras. De Franse consument loopt ermee weg. “Ik koop dezelfde druiven bij Carrefour en daarvan verdort de eerste na twee dagen, deze trossen zijn nog lekker op dag vier”, verzekert een klant. Hoe Grand Frais dat voor elkaar krijgt? Het bedrijf heeft een ruimte waar producten kunnen rijpen. Tonnen perziken, pruimen, peren en mango’s worden bewaard in ruimtes waar de temperatuur en vochtigheid wordt gecontroleerd. Zo kan het fruit worden afgeleverd wanneer het ergens nodig is.*

Vers, verser, verst

De naam zegt het al: versheid speelt een hele belangrijke rol. Grand Frais gebruikt bijvoorbeeld lichtspotjes, waarmee de blauwe kleur van vis extra naar voren komt. Verder is vis verpakt in een plasticfolie, een bescherming als een soort tweede huid. Het gevoel van versheid wordt verder geaccentueerd door vernevelaars, die ultrafijne druppeltjes verspreiden over de groente. Nee, in de schappen van deze winkel zul je geen verlept kropje sla zien liggen.

Pitaya, mangoustan en goyave

Een andere belangrijke troef: het overvloedige aanbod. Tig verschillende soorten appels en alle exotische vruchten die je je maar kunt bedenken: van kiwi tot lychee, maar ook Vietnamese pitaya’s, mangoustan uit Colombia, goyave uit Brazilië en tamarinde uit Thailand. Of wat dacht je van veertig soorten olijven? Nog iets bijzonder: avocado’s en bananen hebben twee ‘rijpheidsniveaus’./

Geen eenheidsworst

Kortom, in Grand Frais is het fijn boodschappen doen. De winkel weet zich op een slimme manier te onderscheiden van de Franse hypermarché, die toch een soort eenheidsworst is geworden. De formule sluit goed aan op de tijdgeest en het consumptiepatroon van nu. Dus laat tijdens de volgende vakantie de Super U lekker links liggen en waag een bezoekje aan Grand Frais 😉

*Bron: Radio France Inter oktober 2021

Vakantiehuizen in Frankrijk
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen