Fransen en masse op de fiets

“Als m’n banden zacht zijn, fiets ik even langs mijn fietsenmaker in de wijk en dan pompt hij ze voor me op”, vertelt Géraldine Gillo (33) inwoonster van de Franse stad Nice en sinds kort trotse bezitter van een heuse stadsfiets. De Française besloot na de 1e lockdown het roer om te gooien en kocht een fiets om zich te verplaatsen. En zij blijkt niet de enige. Sinds de Corona crisis is het fietsverkeer in de Franse grote steden met bijna 30% toegenomen. In Parijs zelfs met 67%, aldus cijfers van Association de collectivités Vélo et territoires. De Fransen lijken uit virusangst overstag te gaan; ze hebben geen zin meer in hyperdrukke metro’s en ellenlange files.

Samen op de fiets naar school

Gillo is moeder van dochter Lisa (9) en werkzaam als merchandiser bij twee HEMA’s. “Meteen na de lockdown heb ik een stadsfiets gekocht en een kinderfiets voor mijn dochter. Oorspronkelijk kom ik uit Parijs en daar reisde ik per metro, bus of trein, maar altijd was er wat: stakingen, uitgevallen bussen, gele hesjes… Ik was er helemaal klaar mee. In Nice deed ik alles te voet, dat kost enorm veel tijd. Nu fietsen we samen naar school en fiets ik door naar mijn werk. Alles bij elkaar zo’n tien kilometer per dag. Ik merk het meteen; ik ben minder buiten adem dan voorheen en ik zit lekkerder in m’n vel!”

Coronafietspaden

Eindelijk zijn veel Franse steden overstag en gaan echt aan de slag om gemotoriseerd verkeer in binnensteden terug te dringen en ruimere en veiligere fietspaden te creëren. Zo zijn in Montpellier, Toulouse, Lyon en Parijs belangrijke rijstroken omgetoverd tot zogenaamde ‘coronapaden’, ook wel ‘pop-up’ fietspaden genoemd. Tijdelijke fietspaden die van autowegen worden afgepakt, met een paar gele lijnen en een fietslogo. Zo simpel kan het zijn.

Fransen veilig op de fiets

Ook de gemeente Nice besloot meer ruimte te maken voor fietspaden, en dat gaf Gillo net dat duwtje dat ze nodig had. “Ik voel me nu veilig op de fiets. Sinds de lockdown kun je niet meer om de felgele fietspaden heen; je ziet ze overal. Natuurlijk, in het begin was er protest van automobilisten, maar de meerderheid van de paden is gebleven. Nog steeds zijn er plekken in de stad waar je moet afstappen, omdat het fietspad ineens ophoudt, maar hopelijk verandert dat in de toekomst.”

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Enorme vraag naar fietsen

Sinds de nieuwe paden zijn aangelegd, is de vraag naar fietsen enorm gestegen. Volgens de Franse krant Le Monde staat voor een Brompton, de bekende vouwfiets, momenteel een wachttijd van een paar maanden. Bij Holland Bike, verkoper van Nederlandse fietsen in Frankrijk, hetzelfde verhaal. “Voorheen namen klanten de tijd een fiets te kopen en dubden ze over de kleur van het frame en de juiste maat. Nu vragen ze wat we in huis hebben en kopen meteen”, zegt een woordvoerder van Holland Bike. Fietsers die liever elektrisch fietsen kunnen in de regio Parijs tegenwoordig de elektrische Véligo huren voor 40 euro per maand. Een robuuste blauwe fiets van een Nederlandse fabrikant en enorm populair sinds de eerste lockdown.

Overheid geeft 50 euro

Ook het ministerie trekt alles uit de kast om de Fransen op de fiets te krijgen. Via een stimuleringsplan van 20 miljoen euro, het zogenaamde ‘Coup de Pouce Vélo’, kan iedereen zijn of haar oude fiets meenemen naar een gecertificeerde fietsenmaker, en krijgt 50 euro van de oplapkosten vergoed. De actie is een doorslaand succes. Fietsenmakers zijn overspoeld met aanvragen en werken met wachtlijsten van een paar maanden om alle afspraken aan te kunnen. Duizenden fietsen zijn inmiddels opgeknapt. Ook het fietsenmakersvak zelf zit in de lift; er worden momenteel mensen opgeleid om de toekomstige vraag aan te kunnen.

Fietsend langs de Middellandse Zee

De Niçoise Géraldine kan inmiddels niet meer zonder haar stalen ros. Met een plastic boodschappenkratje op haar bagagedrager fietst ze dagelijks over de Promenade des Anglais langs de Middellandse Zee, op weg tussen school en werk. Ze ervaart nog een ander voordeel aan het fietsen, iets waar ze voorheen nooit bij stilstond: “Ik voel me veiliger als vrouw; op de fiets word je minder lastiggevallen dan lopend op straat en kun je er snel vandoor, mocht dat nodig zijn. Hartstikke handig!”

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email