Waarom champagne zoveel meer is dan bubbels

Veel mensen, zelfs de nodige francofielen, noemen alles dat bubbelt champagne. ‘O bubbels, wat gezellig’ is een vaak gehoorde uitspraak. Bubbels zijn feestelijk en gezellig. Daar is niets tegen in te brengen. Maar champagne is zoveel meer dan ‘gezellige bubbels’. Champagneliefhebber Gert Crum* houdt een pleidooi voor een van de grote klassiekers onder de Franse wijnen.

Champagneproducenten hebben het er zelf naar gemaakt. Ze hebben de prachtige, verfijnde en elegante wijn uit hun streek de voorbij decennia stelselmatig neergezet als de drank bij uitstek voor glamour momenten en voor glamour mensen. In hun marketing zien we filmsterren met een coupe in de hand en autocoureurs met spuitende flessen. Het lijkt alleen om de belletjes te draaien. In hun boodschappen wordt champagne gekoppeld aan frivoliteit en luxe. Champagne is om te laten zien wie je bent en wat je je kunt permitteren.

Grote champagnehuizen bevestigen deze zienswijze nog steeds met graagte en sponsoren gul allerlei chique, vaak protserige evenementen. En zo is champagne geleidelijk aan afgegleden tot een mondain, soms zelfs ordinaire bubbeldrank.

Champagne is meer dan belletjes

Overal in de wereld worden tegenwoordig mousserende wijnen gemaakt. Van Argentinië tot en met Zuid-Afrika. Van Nederland tot en met Tasmanië en van het Spaanse Catalonië (cava) tot en met het Italiaanse Veneto (prosecco). En dus ook in Champagne. Gegeven de prijzen mag je vermoeden dat champagne, in vergelijking met al die andere mousserende wijnen, een klasse apart is. Maar als je als champagneproducent alleen nog maar de nadruk legt op de belletjes is kwaliteitsverschil moeilijk te verdedigen.

Gelukkig wordt dat in Champagne steeds meer beseft. En dus hoor je nu steeds luider en vaker ‘Elders maken ze bubbels, maar wij produceren de wijn van de Champagne’. Met andere woorden: ‘Il faut avoir du vin autour les bulles’. Anders gezegd: ‘Le champagne est avant tout du vin, pas des bulles’. Niettemin is de mousse essentieel in champagne – dat is de paradox.

Competitie verhoogt de kwaliteit

Champagne is in de eerste plaats wijn. Een wijn uit een precies omlijnd, afgebakend gebied, de Champagne. Een wijn gebaseerd op tradities en expertise. Met een geschiedenis. Champagne is een grote, klassieke wijn. Een van de grote klassiekers van Frankrijk – samen met Bordeaux en Bourgogne. Dit is een open deur en tegelijk een frisse, nieuwe kijk. Deze nieuwe kijk op champagne is in belangrijke mate een neveneffect van de opkomst van de kleine zelfstandige champagneproducent. Van de opkomst van op kwaliteit en authenticiteit gerichte, ambachtelijk en kleinschalig werkende champagneboeren die met hun mono crus en champagnes parcellaires het terroir willen laten spreken.

Er zijn steeds meer van deze ambitieuze, kleine producenten. Het gaat hen om karakter en kwaliteit en minder om volume. Alleen al vanwege de kleine volumes opereren deze kleinere producenten in een nichemarkt en dat zal zo blijven. De dominantie van de grote huizen staat geenszins op omvallen. Niettemin ervaren ze de concurrentie van kleinere domeinen. Van de weeromstuit is hun focus nu ook scherper gericht op kwaliteit. De competitie brengt de kwaliteit in z’n totaal op een hoger plan. Champagne is nog nooit zo goed geweest als vandaag de dag. Champagne verdient (weer) een grote klassieke wijn genoemd te worden. Wel een wijn met een feestelijke mousse. Dat maakt champagne zo speciaal, zo uniek.

Dit artikel is geschreven door Gert Crum

*Gert Crum noemt zichzelf wijnjournalist. Hij staat nationaal en internationaal bekend om zijn grote kennis van met name Bourgogne en Champagne. Zijn boek ‘Champagne – Le Réveil des Terroirs’ is door wijnliefhebbers met groot applaus ontvangen. Het is ook vertaald in het Engels en heeft dan als titel ‘Champagne – The Future Uncorked’. De Australische Kerry Gilett zegt erover ‘This book is aesthetically beautiful and knowledgewise amazing.’ En de Britse champagne-autoriteit Michael Edwards schrijft ‘A new classic for our age. Beauty and distilled wisdom.’

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email