Vandaag is de Beaujolais Nouveau vrijgegeven. Het is zowat de populairste primeurwijn ter wereld. Steevast op de derde donderdag van november hoor je de slogan ‘Le nouveau Beaujolais est arrivé!’ De één vindt ‘m zo slecht nog niet, de ander vindt ‘m niet te drinken. De Franse zanger Eddy Mitchell heeft zelfs gezegd: ‘Les bonnes années il nettoie le carrelage, les mauvaises il le raye’ (de goede jaren maken de tegels schoon, de slechte jaren zorgen voor krassen). Deze wankele reputatie wordt toegeschreven aan de Beaujolais Nouveau; een Franse rode wijn uit de gelijknamige regio ten noorden van Lyon. Toch wordt op de derde donderdag van november wereldwijd zijn komst gevierd. Hoe kan het dat zo’n matige wijn zo populair is?
Gezelschapswijn voor het somberste moment van het jaar
De Beaujolais Nouveau drink je meteen na de pluk, daarom mag het de naam ‘primeur’ dragen. Het resultaat? Een hele jonge wijn, die slechts enkele weken gist en niet langer is te bewaren dan een half jaar. Zo’n jonge wijn is vaak een beetje zurig van smaak. Volgens de Fransen is het vooral een gezelschapswijn, die je met vrienden drinkt op het somberste moment van het jaar: tussen Allerheiligen en Kerst.
Georges Brassens en Mireille Mathieu
Voordat de wijn een fenomeen werd, was de Primeur in de jaren vijftig nog een bescheiden jong wijntje. Gaandeweg vond het zijn weg naar de Parijse bistro’s en in de jaren ‘70 krijgt de wijn een flinke commerciële boost als een gedeputeerde uit de Beaujolais een lid van de Assemblée Nationale weet te overtuigen een wijnproeverij te organiseren. Een evenement, uitgezonden op TV met de bekende zangers Georges Brassens en Mireille Mathieu. Sindsdien is de aankondiging van de Beaujolais een nationaal feest.
Gedresseerde beren en danseressen
In de jaren ’80 en ’90 barst de wereldwijde gekte los. Het start met een autorally vanuit de Beaujolais naar Londen waar de eerste fusten worden aangeleverd. Moskou gaat een stapje verder. Daar duwen gedresseerde beren gekleed in T-shirts met ‘amazing Beaujolais’ fusten door de straten naar het Rode Plein. In Canada escorteren danseressen van de Moulin Rouge de aankomst per boot en in ‘99 komen de wijnfusten voor het eerst aan bij de Chinese muur.
Japanse wijnbaden
Inmiddels wordt een paar dagen voor de derde donderdag van november de wijn de hele wereld over getransporteerd, met als grootste afnemers Amerikanen, Duitsers en Japanners. Gezien de tijdszone heeft Japan het privilege om als eerste ter wereld de fles te ontkurken woensdagavond middernacht. TV-beelden van Japanners die baden nemen in Beaujolais gaan de wereld over. Dat ze 25 euro betalen voor een wijn die slechts 4 euro waard is, maakt hen niets uit.
Verkoop flink gedaald
Elk voordeel heeft zijn nadeel, zo ook het commerciële succes. De toenemende vraag dreef de productie omhoog en dat is de kwaliteit van de wijn niet ten goede gekomen. Veel wijnen zijn aangelengd en slecht drinkbaar. Zo is de verkoop van Beaujolais wijnen sinds 2000 flink gedaald. ,Tegenwoordig wordt in de streek 18.000 hectare aan Beaujolais verbouwd, een paar jaar terug was dat nog 24.000. De Beaujolais mode in het buitenland neemt een beetje af. Voor het eerst laat de verkoop aan Japan een dalende lijn zien.
Wijnmarathon?
Toch blijft in de streek zelf het feest onverminderd doorgaan. Rond de derde donderdag van november vinden er veel evenementen plaats rond de ontkurking van de wijn. Zo kun je bij veel wijnboeren langs om te proeven en te eten. En in het weekend is het groot feest vanwege de internationale marathon met 14.000 deelnemers. Een aantal loopt echt fanatiek hard, maar het merendeel loopt verkleed en rent van de ene wijnproeverij naar de andere.
PS: wist je dat Beaujolais Nouveau heerlijk smaakt bij Hollandse stamppot? De wijn past het beste bij vleeswaren en gerechten met kastanjes.