Zoek
Sluit dit zoekvak.
hoeveel kost de tour de france

Hoeveel kost de Tour de France en hoeveel levert het op?

De Tour de France is het derde populaire sportevenement ter wereld, en daarmee een ideaal uithangbord voor steden. Het is dan ook begrijpelijk waarom steden als etappeplaats opgenomen willen worden in het parcours om zo hun visitekaartje aan de hele wereld af te geven. Maar hoeveel kost het organiseren van de Tour de France en hoeveel levert het gemeenten op? Lees meer over de economische impact van de Tour.

De Tour organisatie kijkt of een stad of dorp geschikt is om een etappe te organiseren. Als een gemeente eenmaal gekozen wordt, moet zij een door de Tour organisatie vastgesteld bedrag betalen, dat de afgelopen 10 jaar met 25% is toegenomen. De investering in de Tour varieert nogal omdat er verschil is in de duur van een etappe en of er wel of geen zogenaamde village d’animations is (de extra entertainment die rond een etappe op touw wordt gezet). Bovendien maakt het ook uit of je een start, passage of een finish organiseert.

Minimum budget

Het minimum budget voor een start is € 70.000 en het kost wel € 120.000 om een finish te mogen ontvangen. Mocht een stad interesse hebben om de Grand Départ van de Tour de France te organiseren, moet ze zelfs € 700.000 neerleggen, maar dit kan ook zomaar oplopen tot 10 miljoen euro! In 2019 werd bijvoorbeeld Brussel gekozen als startplaats van de Tour ter ere van de 50ste verjaardag van de eerste Tourzege van Eddy Merckx. De Belgische hoofdstad legde daar 8 miljoen euro voor neer, waarvan er 5 miljoen rechtstreeks naar de Tour organisatie vloeit. In 2015 betaalde Utrecht 4 miljoen euro om te start daar te kunnen laten plaatsvinden.

Opbrengst

Maar wat levert het gemeenten nou eigenlijk op? De Tour wordt in 190 landen langer dan 3 weken bekeken door meer dan 2,5 miljard kijkers en gaat daarmee verder dan een gewoon sportevenement. Het is één grote toeristische reclamespot voor Frankrijk. Vanaf het begin tot het einde van de etappe brengen helikopters en drones de mooiste Franse landschappen in beeld waarbij commentatoren verslag doen van de lange historie van het land.
20% van de kijkers van de Tour de France geeft zelfs aan dat ze alleen kijken voor de omgevingsbeelden van Frankrijk.

De passage van het peloton levert meerdere miljoenen op. Toeristen komen massaal naar de plaatsen waar de Tourkaravaan start of doorheen gaat. 75% van de toeristen dat bij een Tourfinish aanwezig is, erkent dat de route van de Tour de France de keuze van de vakantiebestemming beïnvloedt. Hotels zitten de maanden rond de etappe compleet vol. Restaurants, campings en andere dienstverlenende bedrijven boeken in die periode ook meer omzet.
Al met al is de opbrengst voor gemeenten 3 tot 10 keer zoveel dan de investering die er gedaan wordt.

Bekijk hier de officiële website van de Tour de France en het komende parcours.

Vakantiehuizen in Frankrijk
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen