Als je door Frankrijk rijdt, valt het je vast op: Fransen houden zich verrassend goed aan de verkeersregels. Ze rijden zelden te hard, houden zich keurig aan inhaalverboden en lijken haast overdreven voorzichtig in de buurt van zebrapaden of rotondes. Waar komt dat verkeersfatsoen vandaan? Zijn de Fransen een gehoorzaam volkje? Peut-être, maar die keurigheid heeft waarschijnlijk een andere oorzaak: het Franse puntenrijbewijs; een systeem dat sinds 1992 automobilisten scherp houdt.
Hoe werkt het?
Elke automobilist begint met 12 punten op zijn rijbewijs (nieuwe bestuurders starten met 6 punten). Maak je een verkeersovertreding, dan verlies je punten – naast de gebruikelijke boetes. Zijn je punten op? Dan ben je je rijbewijs kwijt, en dat heeft nogal wat gevolgen. Niet alleen ben je onverzekerd, ook eventuele schade bij een ongeluk wordt op jou verhaald. En ja, dat kan financieel een zware last worden.
3 miljoen strafpunten
Jaarlijks worden er in Frankrijk maar liefst 3 miljoen strafpunten uitgedeeld, vooral voor snelheidsovertredingen (goed voor 80% van de gevallen). Ook het niet dragen van een gordel of helm, bellen achter het stuur, rijden onder invloed of het vervoeren van niet-veilig vastgemaakte kinderen kosten punten.
Voorbeelden van puntverlies
- Geen veiligheidsgordel dragen: 3 punten en €135 boete
- Telefoon gebruiken achter het stuur: 3 punten en €135 boete
- Rijden onder invloed van alcohol: 6 punten en een boete vanaf €135
- Snelheidsovertreding tussen 30 en 40 km: 3 punten en €135 boete
Voor beginnende bestuurders is het extra oppassen: met slechts 6 punten kan één overtreding al fataal zijn voor je rijbewijs: word je betrapt met meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed, dan raak je meteen al je punten kwijt.
Punten terugverdienen
Gelukkig kun je punten ook terugverdienen. Bij verlies van één punt krijg je die automatisch terug na een half jaar zonder overtredingen. Bij meerdere punten duurt dat meestal twee jaar, en bij ernstige feiten zelfs drie jaar. Wie sneller z’n punten terug wil, kan een verkeersveiligheidscursus volgen van twee dagen, voor maximaal vier punten. Kosten: zo’n €250.
En als je het er niet mee eens bent?
Je kunt altijd in beroep gaan tegen puntenaftrek, bijvoorbeeld als je nooit officieel op de hoogte bent gebracht. Veel Fransen doen dit met succes: in zo’n 60% van de gevallen blijkt de procedure niet correct verlopen en worden de punten teruggegeven.
Schools?
Het klinkt misschien nogal schools, dat puntensysteem, toch blijkt het een effectief middel voor het verhogen van de verkeersveiligheid. Het aantal verkeersdoden in Frankrijk is sinds de invoering van het systeem met meer dan de helft afgenomen.