Vandaag is de Beaujolais Nouveau van 2019 vrijgegeven. De één vindt ‘m zo slecht nog niet, de ander vindt ‘m niet te drinken. De Franse zanger Eddy Mitchell heeft zelfs gezegd: ‘Les bonnes années il nettoie le carrelage, les mauvaises il le raye’ (de goede jaren maken de tegels schoon, de slechte jaren zorgen voor krassen). Deze wankele reputatie wordt toegeschreven aan de Beaujolais Nouveau; een Franse rode wijn uit de gelijknamige regio ten noorden van Lyon. Toch wordt op de derde donderdag van november wereldwijd zijn komst gevierd. Hoe kan het dat zo’n matige wijn zo populair is?

Gezelschapswijn voor het somberste moment van het jaar

De Beaujolais Nouveau drink je meteen na de pluk, daarom mag het de naam ‘primeur’ dragen. Het resultaat? Een hele jonge wijn, die slechts enkele weken gist en niet langer is te bewaren dan een half jaar. Zo’n jonge wijn is vaak een beetje zurig van smaak. Volgens de Fransen is het vooral een gezelschapswijn, die je met vrienden drinkt op het somberste moment van het jaar: tussen Allerheiligen en Kerst. 

Georges Brassens en Mireille Mathieu

Voordat de wijn een fenomeen werd, was de Primeur in de jaren vijftig nog een bescheiden jong wijntje. Gaandeweg vond het zijn weg naar de Parijse bistro’s en in de jaren ‘70 krijgt de wijn een flinke commerciële boost als een gedeputeerde uit de Beaujolais een lid van de Assemblée Nationale weet te overtuigen een wijnproeverij te organiseren. Een evenement, uitgezonden op TV met de bekende zangers Georges Brassens en Mireille Mathieu. Sindsdien is de aankondiging van de Beaujolais een nationaal feest. 

Gedresseerde beren en danseressen

In de jaren ’80 en ’90 barst de wereldwijde gekte los. Het start met een autorally vanuit de Beaujolais naar Londen waar de eerste fusten worden aangeleverd. Moskou gaat een stapje verder. Daar duwen gedresseerde beren gekleed in T-shirts met ‘amazing Beaujolais’ fusten door de straten naar het Rode Plein. In Canada escorteren danseressen van de Moulin Rouge de aankomst per boot en in ‘99 komen de wijnfusten voor het eerst aan bij de Chinese muur.

Japanse wijnbaden

Inmiddels wordt een paar dagen voor de derde donderdag van november de wijn de hele wereld over getransporteerd, met als grootste afnemers Amerikanen, Duitsers en Japanners. Gezien de tijdszone heeft Japan het privilege om als eerste ter wereld de fles te ontkurken woensdagavond middernacht. TV-beelden van Japanners die baden nemen in Beaujolais gaan de wereld over. Dat ze 25 euro betalen voor een wijn die slechts 4 euro waard is, maakt hen niets uit. 

Terres de Meppel

Ook voor de Nederlander Bert Jan Haverkamp, woonachtig in de Beaujolais, is de komst van de wijn een speciaal moment. Hij organiseert 21 november met zijn eigen primeur wijnen een proeverij in Lyon. Toen in 2007 het wijnveld rondom zijn huis in het dorpje Gleizé te koop stond en er maïs voor in de plaats dreigde te komen, bedacht hij zich geen moment. ,,Kopen maar. Ik heb liever velden met wijnstokken om me heen dan wuivend maïs.” Sindsdien bezit hij een halve hectare land waarop hij voor de lol zijn druiven verbouwd, gebotteld onder de naam ‘Terres de Meppel’. ,,Een aantal bevriende wijnboeren hebben me elk jaar iets uitgelegd. De meeste hulp krijg ik van mijn 91-jarige buurman die al sinds ‘39 wijn verbouwd. Hij helpt mee, geeft advies en leent mij zijn oude wijnpers.”

Verkoop flink gedaald

Elk voordeel heeft zijn nadeel, zo ook het commerciële succes. De toenemende vraag dreef de productie omhoog en dat is de kwaliteit van de wijn niet ten goede gekomen. Veel wijnen zijn aangelengd en slecht drinkbaar. Volgens Bert-Jan is de verkoop van Beaujolais wijnen sinds 2000 flink gedaald. ,,Tegenwoordig wordt in de streek 18.000 hectare aan Beaujolais verbouwd, een paar jaar terug was dat nog 24.000. De mode is voorbij”, concludeert de Nederlandse wijnbouwer. ,,Voor het eerst laat de verkoop aan Japan een dalende lijn zien.”

Wijnmarathon?

Toch blijft in de streek zelf het feest onverminderd doorgaan. ,,Vrijdagavond ga ik bij zes wijnboeren langs om te proeven en te eten. Zaterdag is het groot feest vanwege de internationale marathon met 14.000 deelnemers. Een aantal loopt echt fanatiek hard, maar het merendeel loopt verkleed en rent van de ene wijnproeverij naar de andere.”

beaujolais nouveau 2019

Zijn eigen Primeur heeft hij al geproefd. ,,Ik ben heel tevreden, ook anderen vinden ‘m top”, zegt hij trots. ,,Best moeilijk, want het was een heel warm jaar, met weinig opbrengst en een late oogst. De wijn is met moeite gegist, dus je hebt dit jaar hele goede primeur, of hele slechte.”

Bert-Jan Haverkamp is financieel adviseur voor Nederlanders in Frankrijk. ,,Mijn werk vraagt veel van me, maar dankzij de wijn heb ik een ander ritme in mijn leven gekregen. Je leeft meer met de natuur; de plant beslist wanneer er blaadjes komen en druiventrossen. Als ik na een drukke werkdag tussen mijn wijnstokken loop, krijg ik rust en ruimte voor nieuwe ideeën.”

PS: wist je dat Beaujolais Nouveau heerlijk smaakt bij Hollandse stamppot?

Geef een reactie